コートヤードHIROOではブラジルで活動するアーティスト、マリア・カウ・レヴィの特別個展「Circulatory Pattern」を開催いたします。
「ここだから生まれる出会い」を提唱しているコートヤードHIROOでは、先月に引き続き海外からのアーティスト受け入れ、この場所ならではの滞在をしていただいています。これまでいくつものプロジェクトをご一緒しているアーティスト・岩村寛人氏の紹介により来日したマリア・カウ・レヴィの日本での短い滞在の中で行われる貴重な展示となります。グラフィックデザイナーでもあるカウの発表する作品に表されるパターンは、日本人にとって懐かしく感じられるパターンもいくつかあるかもしれません。一見するとプリントのようにも見える作品は全て手書きで制作されています。一つひとつの作品をコートヤードHIROOにてぜひ間近でご覧ください。
*You can find the English version at the bottom of this page

会期:2024年9月6日~2024年9月8日
時間:12:00~19:00
会場:コートヤードHIROO ガロウ

*9月9日以降の開場時間及び最終展示についてはSNSでご案内いたします。


Reception Party
ブラジルのシンガー・ソングライター Ana Frango Eletrico、JINI(Soul Matters)、hajigunをDJに招き、レセプションパーティーを開催します。鮮やかで美しいカウの作品と共に音楽をお楽しみください。
日時:2024年9月6日 18:30~21:00
会場:コートヤードHIROO ガロウ


Circulatory Pattern / Padrão circular  (循環するパターン)
黒、赤、青で構成されるCirculatory Patternは単純には定義付けできない。幾何学的な繋がりのリズムは、時に静的で、時に動的で、時に平坦で、時に深みがあり予想ができない。また、その意味も様々な読み方ができると言える。音符のようにも、グラフィック的な詩のようにも、空間的な錯覚のようにも、あるいは3次元上の風景のようにも、もしくはこれらの全ての要素が入っているようにも思えるかもしれない。
 
Circulatory Patternは、カウ・レヴィが住むブラジルのサンパウロで制作された。南米最大の大都市の国際的で多文化的な生活を反映したこれらの作品は、1920年代のロシア構成主義、1950年代のブラジルのコンクリート・アート、モダニズム建築、数学、音楽など、さまざまな影響が融合したものである。この折衷的な融合は、建築家、グラフィックデザイナー、写真家、研究者、教授、画家など、カウ・レヴィがサンパウロで果たしている複数の役割によってもたらされているのである。
 
Circulatory Patternは、鉛筆のドローイングから始め、スケール、反復、パターンの組み合わせを描きながら探る。色、線、幾何学的な形が決まると、140x70cmの生成りのコットン・キャンバスに1〜2週間かけて描く。その後、アクリル絵の具、ペイントローラー、定規、マスキングテープ、アセテートなど、シンプルな素材と道具を使ってペインティングを行う。構想時点では精度の高いものを目指しているが、カオ・レヴィは不完全さと手作業の主観的な痕跡を受け入れ、間近で見るからこそ感じ取れる微妙な不協和音を生み出している。
 
Circulatory Patternの遊び心溢れる言葉は、地理、学問分野、文化の違いを超越している。人目を引くクオリティで作り出されるカウ・レヴィの作品は、リサーチ、探求、そして何よりも制作という日々の喜びから生まれている。
「アーティストは、手元にあるもので何でも創作することができる。」カウ・レヴィに作れないものはない。

クリオ・ミゲル
ブラジル人建築家、写真家、スイス連邦工科大学チューリッヒ校建築史・理論研究所博士研究員

Artist Profile

マリア・カウ・レヴィはサンパウロを拠点に活動するグラフィック・アーティスト兼デザイナー。サンパウロ大学建築都市学部(FAU-USP)で修士号を取得し、エスコーラ・ダ・シダーデ建築都市学部でドローイングを教える。マリア・カウの活動は理論と実践が交差するポイントで行われ、プロジェクトはヴェネツィア、サンパウロ、マドリッド、カラカスなどのビエンナーレで紹介されている。ブラジル住宅デザイン博物館賞(2020年、2021年)、ブラジルデザイン賞(2021年)の審査員を務める。Jabuti賞(2020年-グラフィックデザイン)、ラテンアメリカデザイン賞(2022年、2023年-エディトリアル)、ブラジルデザイン賞(2020年、2021年-エディトリアル)、Music ProfessionalsAward(2019年、2021年-デザイナー)で銀賞を受賞。2023年、初の著書「Object-Training: lessonsfrom Vkhutemas」(キノラス出版)を出版。現在、サンパウロGalpão Comumのインディペンデント・リサーチ・スペースのオーガナイザー。
https://m-cau.com/


Courtyard HIROO is pleased to present Circulatory Pattern, a special solo exhibition by Brazilian artist Maria Cau Levy.
Courtyard HIROO, which advocates “encounters that happen only here,” has been hosting artists from abroad since last month. Maria Kau Levy, who came to Japan through an introduction by our friend, artist Kanto Iwamura, will hold a rare exhibition during their short stay in Japan.
Some of the patterns in the works presented by Cau may seem nostalgic to some Japanese. The works, which at first glance appear to be prints, are actually all by hand-drawn. Please come and see each of the works up close at Courtyard HIROO.

September 6 (Fri), 2024 – September 8 (Sun), 2024
Opening Hours: 12:00-19:00
Reception Party:September 6 (Fri) 18:30-21:00
Venue: Courtyard HIROO GAROU
*For opening hours and final date of the exhibition after September 9 will be announced on SNS.

Circulatory Pattern
Padrão circular
 
The black, red, and blue compositions of Circulatory Pattern escape simple definitions. The rhythm of the geometric articulations is unpredictable: sometimes static, sometimes dynamic, sometimes flat, sometimes with depth. Their meaning is also puzzling: together they can be read as musical notation, graphic poetry, spatial illusions, or three-dimensional landscapes—perhaps all at once.
 
Circulatory Pattern was produced in São Paulo, Brazil, where Cau Levy lives. Reflecting the cosmopolitan and multicultural life of the largest metropolis in South America, these artworks merge a variety of influences ranging from 1920’s Russian Constructivism, 1950’s Brazilian concrete art, modernist architecture, mathematics, and music. This eclectic mix is informed by the multiple roles Cau Levy performs in the city: architect, graphic designer, photographer, researcher, professor and painter. 

 
Circulatory Pattern starts with pencil drawings that investigate scales, repetitions, and pattern combinations. Once the colors, lines, and geometric shapes are set, the composition is translated onto a 140x70cm unbleached cotton canvas, in a process taking one to two weeks. The painting is then executed using simple materials and tools, such as acrylic paint, a paint roller, a set square, a ruler, masking tape, and acetate. While conception aims for a high degree of precision, Cau Levy embraces imperfection and the subjective traces of manual work, creating subtle dissonances best experienced up close.
 
Circulatory Pattern’s playful language transcends geographies, disciplines, and cultural differences. The eye-catching quality of Cau Levy’s artworks comes from their everyday joy of researching, exploring, and, above all, making. “An artist can create with anything that comes to hand,” and Cau Levy can do it all.

Crio Miguel

Ciro Miguel is a Brazilian architect, photographer, and a doctoral fellow at the Institute for the History and Theory of Architecture, ETH Zurich, Switzerland.
 
About Artist
Maria Cau Levy is a graphic artist and designerbased in São Paulo. They hold a master’s degreefrom the School of Architecture and Urbanismat the University of São Paulo (FAU-USP), andteaches drawing at the Escola da Cidade Facultyof Architecture and Urbanism. They work at theintersection of theory and practice, and theirprojects have been featured in Biennials such asVenice, São Paulo, Madrid, and Caracas. Sheserved as a judge for the Museum of BrazilianHouse Design Awards (2020 and 2021) and theBrazil Design Awards (2021). She has received theJabuti Award (2020 - graphic design), Silver at theLatin American Design Awards (2022 and 2023 -editorial), at the Brazil Design Awards (2020 and2021 - editorial), and at the Music ProfessionalsAward (2019 and 2021 - designer). In 2023, shereleased her first book “Object-Training: lessonsfrom Vkhutemas” (Kinoruss Publisher). Currently,she is the organizer of the independent researchspace in São Paulo Galpão Comum.